Homologacja pojazdu – wykonać badania homologacyjne?

Organy UE od pewnego okresu zachęcają swoich członków do obniżania emisji CO² w celu dbałości o klimat. Jednym z największych emitentów spalin do atmosfery poza przemysłem i energetyką, są auta. Między innymi w związku z tym, producenci pojazdów zobligowani są, we współpracy z odpowiednimi agendami rządowymi, do przeprowadzania homologacji pojazdów. Czym w ogóle są badania homologacyjne? Kto powinien je wykonać  i jak od strony prawnej prezentuje się to zagadnienie?

Czym są badania homologacyjne?

Homologacja pojazdów wymagana jest dla nowo wyprodukowanych samochodów. Jest ona fundamentem do stworzenia szczegółowego opisu pojazdu – w aspekcie technicznym. i identyfikacyjnym. Badania homologacyjne polegają na przeprowadzeniu serii sprawdzianów komparujących stan pojazdu z normami technicznymi wskazanymi przez regulatora. Spełnienie wymogów homologacyjnych jest konieczne, żeby nowy samochód został zalegalizowany do sprzedaży. Testy homologacyjne dotyczą nie tylko dla sam(ego) pojazd(u), ale też jego wnętrze(a) i elementów, składających się na całość. Wskazana jednostka przygląda się pojazdowi i na podstawie konkretnych norm przyznaje lub nie odpowiednie świadectwo. Uzyskanie świadectwa homologacyjnego przez automobil jest oznacza, że auto zgodnie z obowiązującymi przepisami może w stu procentach legalnie poruszać się po ulicach na obszarze Unii Europejskiej. Obowiązek przeprowadzenia badań homologacyjnych dotyczy nowych aut, a także takie, w których właściciele dokonali poważne(ych) zmian(y) {w konstrukcji|w budowie|konstrukcyjne(ych). Znaczy to, że o otrzymanie świadectwa homologacji mogą wnioskować wyłącznie producenci aut, lub działający z ich polecenia osoby trzecie.

Homologacja pojazdu – ujęcie prawne 

Unia Europejska jest instytucją, która stara się ujednolicać regulację na wielu aspektach codziennego życia. Tak też stało się w przypadku sektor(a)em samochodowym(ą). W 2007 roku powstała dyrektywa, która ustaliła ramy prawne(y) związane z homologacją samochodów i ich komponentów, mająca moc wykonawczą w obrębie państw wchodzących w skład wspólnoty. Dyrektywa ta ułatwia producentom samochodów proces wprowadzania na rynek nowych modeli pojazdów. Dzięki jednolitym przepisom, firmy z branży automotive, po uzyskaniu niezbędnych wyników badań homologacyjnych {mogą|{mają prawo zgodnie z prawem rejestrować i handlować samochodami na terenie wszystkich państw członkowskich.

Kto podbija zaświadczenie homologacyjne?

W Polsce jednostką odpowiednią(m) do wydawania decyzji w sprawie homologacji koherentnej ze wskazaniami Unii jest Transportowy Dozór Techniczny. Organ ten działa na podstawie rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 2015 roku. Organ wykonawczy zleca realizację badań niezależnym instytucjom badawczym. instytucje te, to zatwierdzane przez władze instytuty bądź też przedsiębiorstwa specjalizujące się w tego rodzaju badania(ch). Po otrzymaniu sporządzonym(ego) przez nie raportu, jeśli wynik badań jest pozytywny, wydawane są odpowiednie dokumenty.

Co więcej, do kompetencji Transportowego Dozoru Technicznego, należy również ocena i kontrola zgodności z prawem certyfikatów homologacyjnych wydawanych przez inne kraje członkowskie.

Co ponadto musisz wiedzieć o badaniach homologacyjnych?

Badania homologacyjne powinny przejść nie tylko samochody, ale też wszelkiego rodzaju przyczepki, naczepy, maszyny rolnicze, czy motory. Także części pojazdów i elementy ich wyposażenia zobowiązuje się do uzyskania badań homologacyjnych – są to dla przykładu: zbiorniki paliwowe, reflektory czy sygnały dźwiękowe. Nie istnieje konkretny(a) lista(y) części podlegających obowiązkowi homologacji. Odnosi się to do całej grupy, bez konkretnych wytycznych.

W Polsce cena homologacji każdego z pojazdów całojezdnych to wydatek rzędu 1600 zł. Badania homologacyjne części i elementów wyposażenia pojazdów są natomiast czterokrotnie niższe i kosztują 400 zł.