Czy do diesla można założyć instalację gazową?

Obserwowany w ostatnim czasie skok cen benzyny i oleju napędowego wywołał zwiększone zainteresowanie alternatywną formą paliwa – zwłaszcza paliwem gazowym. Użytkownicy aut z silnikiem wysokoprężnym mają jednak prawo nie wiedzieć, czy paliwo gazowe sprawdzi się w ich maszynie.

LPG w dieslu

Instalowanie systemów gazowych do silników wysokoprężnych nie jest już dzisiaj w świecie motoryzacji żadną kontrowersją. Na taki krok chętnie przystają przede wszystkim użytkownicy pojazdów gospodarczych, aczkolwiek samochody osobowe także nierzadko funkcjonują na gaz. W odniesieniu do nich zachodzi jednak obawa słabszej jakości instalacji gazowej, ze względu na zbyt małe wartości przebiegów.

Specjaliści twierdzą zaś, iż LPG do diesla działa najsprawniej z motorem pracującym przy jednostajnym obciążeniu. Z tego powodu LPG będzie najwłaściwszym rozwiązaniem dla samochodów osobowych jeżdżących głównie poza obszarem zabudowanym.

Rodzaje gazu do jednostki wysokoprężnej

Gaz w dieslach instaluje się dziś dosyć często, zaś owa instalacja możliwa jest w paru rodzajach. Najmniej rozpowszechniony, tak zwany system jednopaliwowy, wykorzystuje LPG jako wyłączne źródło energii w wozie. W teorii wygląda to obiecująco, jednakże ten system odznacza się praktycznie zerową popularnością, ze względu na niezwykle wysokie ceny.

Drugie rozwiązanie – podwójne paliwo – wykorzystuje jednocześnie olej napędowy – maksymalnie 30 proc. – jak i LPG. W tym wypadku koszty okażą się trochę skromniejsze aniżeli w przypadku mono fuel. Ciągle są jednak znaczne.

Ostatni, najbardziej popularny wariant gazu do silnika wysokoprężnego to tak zwany diesel gaz. Od podwójnego paliwa odróżnia go zamiana parametrów LPG i ropy. Sama jednostka wysokoprężna nie poddaje się większym modyfikacjom, przez co koszty spadają.