Adblue i wysokie ceny – co przyniesie nadchodzący rok?

Od dłuższego czasu, wszystkie samochody, które trafią na rynek Unii Europejskiej muszą spełniać normę Euro 6. Norma ta zakłada zmniejszenie wydzielania tlenków azotu oraz cząstek stałych przez silniki. Obecne przepisy w szczególności dotkną silniki diesla. Producenci samochodów zostali zobligowani do ulepszenia układów oczyszczania spalin. Część modeli musiała zostać wyposażona w katalizator SCR z dodatkiem środka redukcyjnego Adblue. Roztwór Adblue jest kluczowy szczególnie dla bezawaryjnego działania najnowocześniejszych silników wysokoprężnych. Zazwyczaj Adblue dolewany sporadycznie, ale jego niedobór w przypadku niektórych samochodów może całkowicie udaremnić jazdę. Jeśli skończy się ten płyn, silnik przełączy się w tryb awaryjny i nie da się go uruchomić. Niestety, w chwili obecnej duże problemy z kupnem tego środka, a co więcej jego cena bardzo wzrosła.

Co to jest Adblue?

Roztwór Adblue przeznaczony jest do zmniejszenia emisji tlenków azotu szczególnie w silnikach wysokoprężnych. Stosowany jest w pojazdach z silnikiem diesla z katalizatorem SCR, który odpowiada za proces oczyszczania spalin. Pozwala to na spełnianie rygorystycznej normy EURO 6. Z czego składa się Adblue? Jest to mieszanina wody destylowanej (67,5 %) także mocznika (32,5 %). Warto wspomnieć, że płyn Adblue w samochodach ciężarowych stosowany jest już od pewnego czasu, a w przypadku pojazdów osobowych używa się go od czasu wprowadzenia w życie normy EURO 6. Prognozuje się, że w niedługo udział samochodów posiadających zbiornik na Adblue znacznie wzrośnie przez ciągłe zaostrzanie norm emisji. Trzeba pamiętać, że Adblue nie jest składnikiem paliwa, ale środkiem, który miesza się ze spalinami. Pojazdy wyposażone są w osobny zbiornik na ten płyn z wlewem zazwyczaj zlokalizowanym tuz przy wlewie paliwa (w niektórych modelach jest on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Roztwór Adblue – znaczny wzrost cen

Należy pamiętać, że skład roztworu Adblue jest bez wyjątku niezmienny bez względu na producenta. Najtańsza opcja to zatankowanie tego płynu z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, jest to najczęściej spotykane udogodnienie dla samochodów ciężarowych. Dla pojazdów osobowych polecane są płyny pakowane w kilkulitrowych butelkach. Ostatnio przez wzgląd na drożejący gaz, ceny Adblue również znacząco wzrosły. Z jakiego powodu tak się dzieje? Do wyprodukowania tego roztworu używa się wody destylowanej, a także półprodukt jakim jest amoniak, który uzyskuje się z gazu ziemnego. Cena tego płynu wzrosła aż o 100 %. Wzrost cen uderzy szczególnie w kierowców ciężarówek jeżdżących na dalekie dystanse, ponieważ zużywa ona każdego miesiąca około 350 – 400 litrów. Szacuje się, że pojazd osobowy zużywa około 1,5 litra płynu na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wygórowanym kosztem. Mimo tego kierowcy samochodów osobowych kupują zapas Adblue z obawy przed problemami z dostępnością. Warto pamiętać, że silniki wysokoprężne wykorzystujące ten środek nie mogą bez niego być wcale uruchomione.

Dlaczego występują problemy z kupnem płynu Adblue?

Konsekwencją znaczących wzrostów cen gazu jest także kłopot z dostępnością Adblue. Co więcej niektórzy europejscy producenci ograniczyło produkcję amoniaku. Jest to szczególnie spory kłopot zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują dużych ilości Adblue do swoich pojazdów. Poza tym, że ceny dużo wzrosły, to środek kupić można tylko na wybranych stacjach paliwowych, a zapotrzebowanie na niego jest bardzo duże. Część pojazdów ciężarowych w Niemczech nie może jeździć ze względu na braki. Pomimo tego najważniejszy producent Adblue w Polsce zapewnia, że nie planuje zmniejszać produkcji, ale ceny środka nadal mogą bardzo wzrastać. Żeby nie pojawiły się problemy z dostępnością w kraju ograniczył on eksport tego produktu o 20 %.

Jak często trzeba dolewać środek Adblue? 

Adblue jest środkiem wykorzystywanym niemal w każdej ciężarówce, a także w silnikach diesla najnowszej generacji. Jego zadaniem jest chronić środowisko. Ze względu na skaczące ceny i kłopoty z ze stanami magazynowymi, należy mieć świadomość jaka jest wydajność tego płynu. Na szczęście Adblue nie trzeba uzupełniać tak często jak paliwa. Oczywiście jego wykorzystanie jest zależne od rodzaju silnika i stylu jazdy. Szacuje się, że 1 – 1,5 litra starcza na pokonanie 1000 km samochodem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich samochodach jest w stanie pomieścić kilkanaście litrów środka. Fachowcy proponują, aby wlewać 10 litrów po każdym przejechaniu 10 000 kilometrów. Adblue nie jest wymagającym dodatkiem, mimo to posiada znaczący wpływ na ochronę środowiska, i oszczędności przy zużywaniu paliwa.